Co powinna zawierać strona internetowa firmy?

Z tego artykułu dowiesz się:

  • Od czego zacząć tworzenie własnej strony internetowej?
  • Kiedy lepiej wybrać stronę www typu onepage?
  • Co powinna zawierać strona internetowa?
  • Jakie funkcje zwiększają atrakcyjność strony www?
  • Jak powinna wyglądać strona internetowa firmy?
  • Czym wyróżniają się strony internetowe nastawione na UX?

 

Strona dostosowana do Twojego biznesu

Projektowanie stron internetowych to proces. Wymaga głębokiego zrozumienia branży, potrzeb konsumentów, a także wizji klienta, któremu zależy na realizacji określonych celów biznesowych. Tworzenie stron www dla firm zawsze rozpoczynamy od przesłania briefu oraz spotkania przy kawie, podczas którego szczegółowo omawiamy z klientem wszystkie detale związane z projektem. To ważny etap naszej pracy pozwalający nam lepiej poznać firmę oraz ofertę marki. Wspólnie przechodzimy przez pytania dotyczące działalności, grupy docelowej, preferencji estetycznych czy funkcjonalności, i dopiero na podstawie zebranych informacji powstaje strona dostosowana do danego biznesu.

 

Budowanie strony internetowej – zaplanuj strukturę

Strona biznesowa musi być zaprojektowana w taki sposób, aby użytkownik mógł jak najszybciej dotrzeć do najważniejszych informacji na temat produktów/usług, które go interesują. Uwaga współczesnego internauty szybko ulega rozproszeniu, dlatego ścieżka użytkownika powinna być maksymalnie prosta i intuicyjna. Każda sekcja ma pełnić określoną funkcję.

Opracowując makietę strony internetowej, warto przyjąć perspektywę konsumenta. Takie podejście pozwala lepiej zrozumieć i spełnić oczekiwania grupy docelowej. Ułatwia także skuteczne rozplanowanie nawigacji. Użytkownik w 1–2 sekundy po wczytaniu strony już powinien wiedzieć, czy to jest to, czego szuka. Najprostszym rozwiązaniem jest zastosowanie wyrazistego nagłówka, który natychmiast informuje o ofercie i unikalnych cechach marki.

 

Strona internetowa typu onepage vs multipage

Onepage czy multipage? Decyzję najlepiej podjąć w oparciu o zakres oferty oraz strategię marketingową.

Onepage to podstawowa strona, która skupia wszystkie informacje. Charakteryzuje się prostą konstrukcją i intuicyjną, logiczną nawigacją – sekcje można płynnie przewijać w dół, bez konieczności przełączania się pomiędzy kategoriami. Doskonale sprawdza się w przypadku biznesów o wąskim profilu działalności. Jest łatwiejsza w obsłudze i aktualizacji, ponieważ treści jest zdecydowanie mniej, jednak pod tym względem stanowi wyzwanie z punktu widzenia optymalizacji dla wyszukiwarek (SEO). Prosta strona internetowa typu onepage w połączeniu z chwytliwym storytellingiem i wysokiej jakości zdjęciami może generować silny, spójny przekaz wspierający tożsamość brandu [brand identity]. 

Multipage to strona rozbudowana, charakteryzująca się złożoną strukturą. Może obejmować wiele oddzielnych podstron – każda jest dedykowana konkretnemu tematowi, produktowi czy usłudze – co pozwala łatwo uporządkować informacje na temat szerokiej oferty. Nawigacja ma tu ogromne znaczenie. Jeżeli jest niezrozumiała i mało intuicyjna może szybko prowadzić do frustracji, a w konsekwencji do opuszczenia witryny przez użytkownika. Dlatego powinna być starannie zaplanowana, najlepiej przez web designera.

W przypadku firm, które oferują szeroką gamę produktów lub usług, strona multipage stanowi skuteczne narzędzie do pełnego i wszechstronnego przedstawienia oferty. Pod względem pozycjonowania stron internetowych (SEO) jest dużo łatwiejsza, jednak nie mniej wymagająca. Witryna tego typu jest doskonałym narzędziem do realizacji strategii marketingu treści. Poprzez regularne aktualizacje, firma może dostarczać klientom wartościowe informacje, budując tym samym autorytet i pozycję eksperta w swojej dziedzinie. Strona rozbudowana oferuje przestrzeń do pełniejszego opowiadania o marce, co przekłada się na budowanie silniejszych relacji z klientami. Jest źródłem informacji, a także skutecznym narzędziem budowy tożsamości marki.

 

Co powinna zawierać strona internetowa?

Proces tworzenia stron www wymaga nieustannej analizy, ponieważ wszystkie komponenty muszą być ze sobą skorelowane. Każdy element – począwszy od nawigacji, poprzez treści i warstwę wizualną, aż po dodatkowe funkcje – musi współgrać, składając się na spójne i intuicyjne doświadczenie dla użytkownika. Poniżej krótko omawiamy wybrane elementy strony internetowej.

 

Podstawowe elementy strony internetowej

Menu

Menu to bardzo ważny element nawigacyjny, który ma ułatwić użytkownikom poruszanie się po stronie i szybkie dotarcie do niezbędnych informacji. Prezentuje główne kategorie lub sekcje strony. Może być umieszczone na górze albo z boku strony. Na urządzeniach mobilnych powszechnie stosuje się kompaktowe menu typu hamburger (ikona składająca się z 3 poziomych kresek). Struktura menu powinna być starannie przemyślana. Użytkownicy mają tendencję do skupiania się na pierwszych i ostatnich elementach listy, dlatego warto umieścić tam najważniejsze pozycje. Zalecamy także, aby nazwy kategorii były jasne i zrozumiałe.

Nagłówek

Zaprojektowanie dobrego nagłówka strony www jest kluczowe dla pierwszego wrażenia użytkownika i skutecznej komunikacji marki. Zazwyczaj zawiera logo, nazwę marki oraz element nawigacyjny (CTA – Call-to-Action) typu “Kupuj teraz”, “Pobierz E-book”, “Umów się na wizytę”, “Zarejestruj się” czy “Odkryj nową kolekcję”, który zwiększa szanse na konwersję, skłaniając użytkownika do natychmiastowego podjęcia pożądanej akcji.

Nagłówek powinien być zwięzły, zrozumiały i skoncentrowany na kluczowych wartościach marki. To miejsce, w którym warto umieścić claim marki podkreślający unikalne cechy i wartości biznesu. Efektywność nagłówka jest ściśle związana z dopasowaniem treści do grupy docelowej. Kiedy komunikat rezonuje z potrzebami grupy docelowej, budujemy bardziej atrakcyjne doświadczenie użytkownika.

Wspaniałym uzupełnieniem treści jest obraz. Wybór odpowiedniego zdjęcia wpływa na emocjonalne zaangażowanie odbiorców i pierwsze wrażenie. Dlatego warto zadbać, aby fotografia była jasna, wyrazista i zharmonizowana z kolorami strony oraz identyfikacją wizualną marki.

Content www

Obejmuje różnorodne formy, takie jak treści – opisy produktów/usług, artykuły, obrazy, wideo, infografiki, czy wszelkiego rodzaju materiały, które są nośnikiem informacji o marce i ofercie. Projektowanie stron www nie może się obejść bez odpowiedniego, dobrego contentu. Styl, ton, jak również rodzaj treści pomagają w kształtowaniu tożsamości marki, budują rozpoznawalność i angażują użytkowników, wpływając m.in. na długość sesji czy ilość zakupów. Strona internetowa firmy powinna być wypełniona unikalnym contentem odzwierciedlającym wartości i charakter marki. Należy przy tym zadbać, aby treści były zoptymalizowane pod względem SEO oraz wyrażone językiem korzyści.

Blog

Poprzez regularne publikacje można przekazywać nowości, porady, informować o trendach, sukcesach czy inicjatywach firmy. Blog może być jak okno do wnętrza Twojego biznesu, pozwalając konsumentom lepiej poznać markę, a także Ciebie – nie jako dostawcę produktów/usług, ale jako przedsiębiorcę z ogromną pasją i wiedzą, którymi pragniesz się dzielić.

Ponadto blog wspiera strategię marketingu treści. Odpowiednio zoptymalizowane pod kątem SEO artykuły mogą zwiększyć ilość wejść na stronę, poprawiając widoczność witryny w wyszukiwarkach. I tu warto zwrócić uwagę, że to nie tylko kwestia nasycenia treści słowami kluczowymi. Aby pozyskać sympatię użytkowników czy algorytmów, trzeba przede wszystkim zadbać o wartość merytoryczną i wizualną wpisów.

Oceny i opinie o Twoim biznesie

Recenzje, oceny i opinie klientów mogą zwiększać zaufanie do marki. Co więcej, ułatwiają konsumentom podjęcie decyzji zakupowej, potwierdzając lub kwestionując jakość oferty. To nie tylko dowód na zadowolenie klientów, ale także efektywny sposób na budowanie reputacji i wyróżnienie firmy na tle konkurencji. Strony biznesowe często poświęcają opiniom odrębną sekcję. Dzięki temu informacje są dobrze widoczne i komunikują odwiedzającym, że ich satysfakcja jest dla firmy istotnym aspektem. W prezentacji opinii często stosuje się zdjęcia, logo, czy imiona autorów, które sprawiają, że cytowane wypowiedzi zyskują na autentyczności.

Certyfikaty, nagrody, wyróżnienia

Jeśli firma może pochwalić się zdobytymi nagrodami, certyfikatami, dyplomami czy osiągnięciami pracowników, warto umieścić kopię dokumentów na stronie internetowej. Tego typu informacje wzbudzają wiarygodność i uznanie, a także w pełni świadczą o profesjonalizmie firmy.

Kontakt

Umieszczenie informacji kontaktowych na stronie internetowej powinno być strategicznie przemyślane, z naciskiem na łatwy dostęp i czytelność. Powszechnie stosowaną praktyką jest wyodrębnienie kategorii ‘Kontakt’ w menu strony internetowej – to lokalizacja, gdzie informacje są natychmiast widoczne dla odwiedzających, bez konieczności przewijania strony. Obszarem, gdzie użytkownicy intuicyjnie poszukują kluczowych informacji na temat firmy jest także stopka strony.

Stopka

Adres firmy, numer telefonu, adres e-mail – to podstawowe informacje, które zaleca się umieścić w stopce strony. Dodatkowo, aby ułatwić użytkownikom zlokalizowanie firmy, można wdrożyć na dole strony interaktywną mapę, która dokładnie pokazuje, gdzie znajduje się firma i jak do niej trafić. W stopce można osadzić także linki: do polityki cookies, polityki prywatności i innych sekcji witryny. Warto umieścić także ikony z odnośnikami do profili firmowych w mediach społecznościowych.

 

Dodatkowe funkcje zwiększające atrakcyjność strony www

Strony biznesowe często wyposażone są w dodatkowe funkcje, które zwiększają funkcjonalność witryny i podnoszą atrakcyjność firmy w oczach użytkowników. Narzędzia, takie jak chat na żywo czy formularz kontaktowy, umożliwiają konsumentom płynną komunikację z firmą, znacznie podnosząc satysfakcję z obsługi klienta. Do najczęściej wdrażanych rozwiązań należą formularze subskrypcji newslettera – dzięki którym można tworzyć bazę użytkowników zainteresowanych ofertą – a także opcja przetłumaczenia strony na inny język, która zwiększa dostępność oraz zasięg strony. Funkcja tłumaczenia jest szczególnie korzystna dla firm działających na rynkach międzynarodowych. Zastosowanie dodatkowych funkcji na stronie powinno być uzależnione od specyfiki biznesu i potrzeb użytkowników oraz spójne z celami strategicznymi przedsiębiorstwa.

 

Jak powinna wyglądać strona internetowa firmy?

Profesjonalna strona www pod względem estetyki powinna harmonizować z identyfikacją wizualną firmy. Utrzymanie spójności w tym zakresie jest podstawą w budowaniu skutecznej komunikacji online. Trzy obszary, o które należy szczególnie zadbać to: typografia, elementy wizualne (przyciski z CTA, ikony, grafiki) oraz odstępy, które wpływają na przejrzystość całego projektu. Długie bloki tekstów są niedopuszczalne. Treści powinny być zwięzłe, kreatywne i prawidłowo podzielone na akapity.

 

Strony internetowe nastawione na UX

Na projekt strony firmowej należy patrzeć holistycznie, ponieważ poszczególne elementy nie zrobią na użytkownikach dobrego wrażenia, jeśli zabraknie pomiędzy nimi połączenia. Samodzielne tworzenie strony internetowej nie zawsze kładzie nacisk na User Experience – doświadczenie użytkownika – stąd w tworzenie stron www dla firm warto zaangażować profesjonalistów, którzy doskonale znają zasady UX designu.

Strony internetowe nastawione na UX charakteryzują się: prostą strukturą, intuicyjną nawigacją, responsywnością (strona www na każdym urządzeniu wyświetla się prawidłowo), szybkością ładowania, wysoką estetyką, personalizacją treści, czy czytelnymi CTA. Często są bardziej dynamiczne i atrakcyjne niż podstawowe witryny, które pozwala wykonać darmowy kreator stron internetowych. Web designer posiada specjalistyczne narzędzia deweloperskie i projektuje stronę www w taki sposób, aby zapewnić użytkownikom maksimum przyjemności z korzystania, niezależnie od ewentualnych ograniczeń związanych z niepełnosprawnością.

 

Podsumowanie

Holistyczne spojrzenie na projekt witryny pozwala tworzyć strony www, które harmonizują z naturą marki i są przyjazne dla użytkowników (UX-friendly). Zaplanowanie struktury firmowej strony internetowej to kluczowy etap projektowania stron www. Planując rozmieszczenie poszczególnych sekcji i elementów warto przyjąć perspektywę konsumenta, aby jak najlepiej dopasować sposób prezentacji oferty do grupy docelowej. Podejmując decyzję, czy wybrać witrynę typu onepage czy multipage, należy kierować się zakresem oferty oraz założeniami strategii marketingowej. Multimedia na stronach internetowych to prawdziwa potęga i siła marki, dlatego powinny zachowywać najwyższą jakość.

Stwórzmy nowoczesną stronę internetową, która w pełni odzwierciedli unikalność Twojego biznesu, przyciągnie potencjalnych klientów i wesprze realizację Twoich celów biznesowych. W agencji marketingowej Sky&Sand tworzymy responsywne strony internetowe wyróżniające się estetyką, funkcjonalnością i głębokim poczuciem harmonii.

 

Zobacz nasze realizacje

Strony zaprojektowane od początku do końca:

Kancelaria Radcy Prawnego Olaf Brymora

Przebudzone Piękno

Ampol-Merol

Budmix

Współpraca oparta na przygotowaniu contentu www:

CER.AMICA

Polecane wpisy