Znajdź grupę docelową, z którą rezonujesz

Zamiast robić hałas, mów sercem

 

Zanim zdradzimy Ci sekret, jak przyciągnąć klientów żywo zainteresowanych tym, co robisz, skupmy się na tym, co robisz. Poświęćmy chwilę na analizę unikalności Twojej marki. Twój biznes jest odzwierciedleniem Ciebie, a to już czyni go wyjątkowym pod wieloma względami! Pytanie, czy dostrzegasz w swoim biznesie przestrzeń na wyrażanie siebie i realizację własnych marzeń?


W Sky&Sand jesteśmy przekonani, że skuteczny marketing nie wymaga robienia hałasu, za to wymaga serca i szczypty kreatywności. Proponowane przez nas podejście zakłada łączenie zamiast przekonywania. Chodzi o to, żeby realizować cele biznesowe, pozostając w kontakcie z twórczymi pragnieniami własnego serca. Niech Twój biznes odzwierciedla wartości, z którymi rezonujesz. Zamiast tracić czas i energię na porównywanie się z innymi lub angażowanie się w niedopasowane działania (“bo to teraz modne”), poszukajmy sposobu komunikacji, który pozwoli autentycznie wyrazić to, kim jesteśmy (poza produktami i usługami). Kiedy marka generuje spójne, wyjątkowe przesłanie, naturalnie przyciąga osoby, które zostają z nami na dłużej, bo podzielają nasze wartości.

 

Wyjdź poza perspektywę sprzedawcy

 

Twój biznes i praca twórcza zostaną zauważone i docenione, kiedy język korzyści będzie jednocześnie językiem serca. Zamiast ulegać presji bycia sprzedażowym i przekonującym, skup się na tym, żeby odpowiedzieć na potrzeby odbiorców z intencją uczynienia ich życia wygodniejszym, piękniejszym, przyjemniejszym bądź po prostu łatwiejszym. Musisz wiedzieć, że konsumenci mają wyjątkowo wyostrzony szósty zmysł i doskonale wyczuwają ukryty między wierszami przekaz. 

 Świadomość, kim są nasi odbiorcy, w połączeniu z empatią pozwala rozwinąć komunikację i osadzić oferowane produkty/usługi w kontekście ich życia codziennego. To absolutnie cudowny zabieg, który czyni Cię w oczach klientów kimś więcej aniżeli tylko sprzedawcą. Dzięki niemu momentalnie przykuwasz uwagę i nawiązujesz więzi. Osiągasz finansowe zyski, a także wartość dodaną w postaci lojalności i sympatii. Brzmi przyjemnie, prawda? To naturalne, niewymuszone podejście do komunikacji oparte na dwóch filarach:

 

  1. Prawidłowym określeniu grupy docelowej – rezygnujemy z chęci przekonania i zadowolenia wszystkich. Skupiamy się na identyfikacji osób, które mogą być rzeczywiście zainteresowane naszą ofertą. Im więcej informacji zbierzemy, tym lepiej!

  2. Empatycznej komunikacji nawiązującej do potrzeb grupy docelowej – czyli zademonstrowaniu/przekazaniu odbiorcom, jak nasze produkty/usługi mogą zmienić ich życie na lepsze. Jakie problemy przestaną dzięki nim istnieć?

 

Sell the problem you solve, not the product you have.

 

Zdefiniuj grupę docelową

 

Właściwe rozpoznanie targetu przekłada się na efektywność wszystkich Twoich działań marketingowych. To jedna z najważniejszych kwestii w biznesie. Kiedy nie wiesz, do kogo mówisz bądź źle określasz grupę docelową, Twoje wysiłki idą na marne. Tracisz czas, tracisz pieniądze, tracisz motywację. Aby tego uniknąć, przeprowadź śledztwo i dowiedz się, kim są Twoi odbiorcy.

 

Poznaj swoich klientów

 

Zdefiniowanie grupy docelowej najlepiej zacząć od określenia kryteriów społeczno-demograficznych takich jak: wiek, płeć, wykształcenie, miejsce zamieszkania, posiadanie dzieci, zainteresowania, itp. Na początku dane można gromadzić intuicyjnie, lecz później dobrze jest zweryfikować, czy nasze założenia na pewno pokrywają się z rzeczywistością – w tym celu wykonujemy porządny research i sięgamy po narzędzia analityczne.

Bardzo dobrym pomysłem jest stworzenie brand persony, czyli przedstawienie swojej marki jako osoby. Zabieg ten można określić jako personifikację firmy. Na chwilę wchodzimy w rolę pisarza i opisujemy tożsamość naszego bohatera – nadajemy mu cechy, wartości, głos, fikcyjne imię, określamy hobby, upodobania i antypatie. Dzięki temu później łatwiej rozwijać komunikację z odbiorcami. Copywriter otrzymuje mnóstwo wskazówek i może tworzyć unikalne, angażujące treści.

 

Gdzie szukać informacji o grupie docelowej?

 

Kopalnią wiedzy są media społecznościowe! Z łatwością możemy sprawdzić, jakie tematy są akurat na topie lub co szczególnie interesuje naszych odbiorców – o co dopytują w komentarzach? Warto dołączyć grup na Facebooku, które gromadzą użytkowników skupionych wokół konkretnego tematu. Ponadto ciekawych informacji mogą nam dostarczyć opinie zamieszczane w sklepach internetowych czy aktywność na różnych formach internetowych. Kierunek poszukiwań precyzuje grupa docelowa. Pamiętajmy, że każda generacja (X, Y, Z, Milenialsi czy Baby Boomers) ma inne preferencje.

O tym, co lubią/cenią nasi klienci dowiemy się także śledząc działania konkurencji. Sprawdzajmy, jakie posty cieszą się największym zainteresowaniem i nie powielamy czegoś, co nie przynosi efektów. Skupmy się, żeby zarówno forma, jak i treść były dopasowane do naszych odbiorców. 

Reasumując, w marketingu istnieje pewna piękna zasada, o której warto pamiętać:

 

People do not buy goods and services. They buy relations, stories and magic.

 

Jeśli czujesz, że potrzebujesz w swoim biznesie więcej magii, relacji i przesłania, odezwij się do nas. Uwielbiamy wydobywać z marek potencjał i optymalizować działania tak, aby różnica przed i po wyrażała się określeniem “niebo a ziemia”. Zapraszamy do kontaktu z nami, aby wspólnie zbudować inspirującą historię Twojej marki 💙

 

Polecane wpisy