Naming - chwytliwa nazwa to podstawa
Wszystko co dobre w biznesie zaczyna się od chwytliwej nazwy. Każdy przedsiębiorca, który decyduje się rozpocząć własną działalność, szybko staje przed wyzwaniem, jakim jest naming – czyli nazwanie firmy, jak również oferowanych produktów czy usług. Naming mówi Twoim klientom, kim jesteś. To pierwszy, bardzo ważny krok w tworzeniu tożsamości każdej marki, który może zadecydować o jej powodzeniu.
Dobra nazwa powinna być krótka, zrozumiała i łatwa w zapamiętaniu. Aby osiągnąć sukces, powinieneś wzbudzać emocje - rozbawiać, szokować, zaskakiwać, przywoływać miłe wspomnienia. Być może sama nazwa firmy jeszcze nie poruszy Twoich odbiorców, ale odpowiedni storytelling już tak. Na pewno kojarzysz błyskotliwe komunikaty (claimy) marek, które przeszły do historii, takie jak: „Just do it” marki Nike, czy „The power to do more” marki Dell. Zwróć uwagę, że są krótkie i odnoszą się do kluczowych wartości wspomnianych firm. Ponadto konotują pewne emocje, przez co szybko zapadają w pamięć i rezonują. Stworzenie legendarnego claimu czy chwytliwego sloganu wymaga doskonałej znajomości grupy docelowej (trosk, potrzeb, aspiracji czy marzeń naszych odbiorców) oraz umiejętnego dostosowania komunikatu.
Naming opiera się na sztuce skrótu i minimalizmu. Operuje frazeologizmami, błyskotliwymi grami słownymi, czy metaforami, które zapewniają natychmiastowe, intuicyjne skojarzenia. W konsumenckim świecie nie ma miejsca na nudę, dlatego powtarzanie sztampowych frazesów zupełnie się nie opłaca. Z chęcią wyróżnienia się należy też uważać, bo bardzo łatwo można przesadzić. Dziwne, trudne czy mylące nazwy potrafią skutecznie zniechęcić, a nawet odstraszyć klientów.
Identyfikacja wizualna – bez niej nie istniejesz
Każda firma posiada własną identyfikację wizualną (ang. Corporate Identity), która pozwala odbiorcom łatwo zidentyfikować markę i odróżnić ją od innych. To uporządkowany system charakterystycznych znaków, podkreślających misję oraz wartości danej firmy. Zakres identyfikacji marki obejmuje:
- unikalne logo firmowe (logotyp),
- wyrazisty key visual (kolorystyka),
- jasno określone standardy komunikacji (np. księga znaku).
Etap projektowania identyfikacji wizualnej jest niezwykle istotny, gdyż wydobywa na światło dzienne tożsamość organizacji. Zarówno logo firmowe, jak i key visual powinny być dopasowane do charakteru marki i nawiązywać do branży, w której działa dana firma. To podstawowe elementy, które umożliwiają budowanie świadomości marki (ang. branding).
W komunikacji wizualnej chaos jest niedopuszczalny. Konsekwencja to klucz do serc i umysłów konsumentów, którzy zawsze jak cię widzą, tak cię piszą. Aby budować pozytywny wizerunek oraz rozpoznawalność firmy na rynku, należy zwracać szczególną uwagę na jakość i jednorodność generowanych przekazów na wszystkich płaszczyznach. Spójna grafika czy spójne oznakowanie produktów są bardzo ważne, ponieważ utrwalają informacje na temat Twojej marki i oferty. Ponadto firma, która prowadzi działania w sposób przemyślany, według oryginalnej wizji, wysyła do otoczenia sygnał, że jest rzetelna i profesjonalna.
Branding – obietnica Twojej marki
Naming oraz identyfikacja wizualna tworzą tożsamość marki, natomiast o jej sile decyduje branding. Działania brandingowe polegają na budowaniu świadomości marki za pomocą odpowiednio dobranych kanałów i narzędzi marketingowych. Co ważne, powinny być one rozłożone w czasie tak, aby stopniowo wzmacniać pozycję firmy na rynku. Wykreowanie pozytywnego wizerunku marki to złożony proces, wymagający dobrej strategii, konsekwencji oraz czasu. Efekty w postaci popularności czy większych zysków nie są więc widoczne od razu.
Branding to strategia komunikacji, uwzględniająca wszelkie przekazy werbalne, jak również wizualne, utrwalające wśród odbiorców pożądany obraz marki. To także pewna obietnica, jaką składasz swoim klientom, z której naturalnie powinieneś się wywiązać. Dla przykładu, jeżeli w działaniach promocyjnych informujesz, że oferujesz produkty solidne i trwałe, w rzeczywistości powinny one takie być. W marketingu kłamstwo ma wyjątkowo krótkie nogi, o czym niektórzy przedsiębiorcy mieli okazję boleśnie się przekonać (patrz “afera metkowa” Veclaim).
Do dzieła!
Silny brand zapewnia kolosalną przewagę nad konkurencją oraz niebagatelne korzyści, dlatego opłaca się podjąć wysiłek i uzbroić w cierpliwość. Budując świadomość marki warto wykorzystać potęgę namingu oraz potencjał identyfikacji wizualnej. Celnym posunięciem będzie także opracowanie kompleksowej komunikacji marki według jednolitej koncepcji. Pamiętaj o wzbudzaniu pozytywnych emocji i nawiązywaniu długotrwałych relacji z klientami. Konsumenci znacznie chętniej wybierają produkty i usługi marek, które znają, cenią i z którymi na swój sposób się utożsamiają. Na rozpoznawalność i zaufanie trzeba jednak sobie zapracować, a spójne i konsekwentne działania to klucz do sukcesu.