Strategia komunikacji – czyli sekret rozpoznawalności wielkich firm

Strategia komunikacji – czyli sekret rozpoznawalności wielkich firm

Strategia komunikacji, czyli… ?

 

Jeden z najważniejszych dokumentów w biznesie. Długoterminowy plan, który standaryzuje działania przedsiębiorstwa w zakresie komunikacji. Obejmuje wiele różnych obszarów, takich jak reklama OOH (reklama zewnętrzna), public relations, media społecznościowe, event marketing czy e-mail marketing – firma we wszystkich tych kanałach powinna generować wyraźne, jasne przesłanie. Strategia harmonizuje wszystkie działania marketingowe pod względem komunikacyjnym.


Podstawowym założeniem strategii komunikacji jest dążenie do spójności w przekazie, tak aby utrwalać pozytywne skojarzenia wśród odbiorców. Ważne, aby język oraz charakter komunikatów był dopasowany zarówno do grupy docelowej, jak i tożsamości marki. To warunek, od którego uzależniona jest skuteczność strategii, dlatego pracę rozpoczynamy zwykle od dokładnego zdefiniowania profilu klienta. Dopiero znając cechy, zainteresowania oraz oczekiwania wybranej grupy konsumentów, możemy opracować atrakcyjny sposób komunikacji, wobec którego nie sposób przejść obojętnie.

 

Jak strategia komunikacji może wpłynąć na sukces firmy?

 

Strategia komunikacji jest jednym z kluczowych narzędzi wspierających osiąganie celów biznesowych. Dobrze opracowana może przyczynić się do:

  • zwiększenia rozpoznawalności marki – ponieważ oryginalne komunikaty są łatwiej zapamiętywane i wzbudzają więcej sympatii, wpływając na proces budowania świadomości marki;

  • lepszych wyników sprzedaży – im większa rozpoznawalność, tym większa szansa na pozyskanie nowych klientów. Oryginalny styl komunikacji może pomóc w zwiększeniu sprzedaży, gdyż produkty lub usługi zaprezentowane w ciekawy sposób wydają się bardziej kuszące. Ponadto klienci, którzy postrzegają markę jako wiarygodną, profesjonalną i nowoczesną, są bardziej skłonni do zakupu;

  • spotęgowania lojalności klientów – sposób, w jaki Twoja marka komunikuje się z otoczeniem może przyciągnąć nowych fanów, obserwatorów i  klientów, którzy będą wspierać i polecać Twój biznes. Tworzenie długotrwałych relacji z odbiorcami jest wspaniałym doświadczeniem! Raz, że często otrzymujesz motywujący feedback, który dodaje poweru i napędza do działania. Dwa, że im większa lojalność klientów, tym większa szansa na powtarzające się zakupy i pozytywne rekomendacje;

  • wzrostu zaangażowania klientów – opracowując strategię komunikacji, zastanawiamy się, jak wykorzystać poszczególne kanały, aby nawiązywać interakcje z odbiorcami. Poza przekazywaniem informacji o marce, produktach czy usługach równie ważne jest tworzenie relacji z klientami. Social media są w tym przypadku nieocenione! Pozwalają skutecznie skracać dystans pomiędzy marką a konsumentami. To przestrzeń, gdzie można uchylić kulisy własnego biznesu, dać się bliżej poznać i opowiedzieć o swojej pasji, która dała początek firmie.

 

Główne elementy strategii komunikacji

 

Struktura strategii komunikacji marki powinna być starannie zaplanowana. Praca nad dokumentem przypomina łączenie kropek, którymi są poszczególne elementy:

  1. Cel komunikacji – sprecyzowanie celów, jakie firma chce osiągnąć poprzez swoją komunikację, czyli np. zwiększenie świadomości marki, podniesienie wyników sprzedaży, budowanie zaangażowania klientów.

  2. Grupy docelowe – określenie, do kogo chcemy dotrzeć z przekazem. Aby wiedzieć, jak wzbudzić zainteresowanie, warto ustalić, jakie są potrzeby, oczekiwania i zainteresowania potencjalnych klientów. Potwierdzeniem, że nasz komunikat został dobrze dopasowany do grupy docelowej będzie m.in. wzrost konwersji reklam oraz większe zaangażowanie odbiorców.

  3. Komunikacja – zaplanowanie treści oraz formy przekazu. Określenie charakteru komunikatów, języka, stylu oraz priorytetowych wartości, w oparciu o które chcemy budować przekaz.

  4. Budżet – środki finansowe, jakie zamierzamy przeznaczyć na realizację założeń. W strategii uwzględnia się m.in. koszty kampanii reklamowych, sesji fotograficznych, działań public relations, eventów oraz różnych działań online.

  5. Kanały komunikacji – przy wyborze kanałów (media tradycyjne, internet, social media, influencer marketing, marketing bezpośredni) warto kierować się preferencjami grupy docelowej. Ton przekazu powinien być dostosowany do charakteru danego kanału.

  6. Ocena efektywności – wyznaczenie kryteriów efektywności, czyli KPI (z ang. Key Performance Indicators), na podstawie których będziemy oceniać skuteczność podejmowanych działań. Obserwacja wskaźników takich jak: zasięg, liczba reakcji, ilość sprzedaży, czy poziom satysfakcji klientów, może pomóc w optymalizacji przyjętych założeń – minimalizacji kosztów przy wydajniejszym wykorzystaniu dostępnych zasobów. Regularna analiza wyników jest bardzo ważna, gdyż pozwala aktualizować i dostosowywać strategię komunikacji do zmieniających się potrzeb klientów i rynku.



Jakie narzędzia wykorzystać do realizacji strategii komunikacji?

 

Decydując, jak wdrożyć w życie nasz plan, warto kierować się upodobaniami odbiorców. Poszczególne pokolenia (X, Y, Z) inaczej korzystają z technologii i przejawiają odmienne oczekiwania względem marek, z których usług chcą korzystać. Dobra znajomość i rozumienie potrzeb grupy docelowej pozwala trafniej dobierać metody i kanały, dzięki czemu komunikacja marketingowa jest skuteczna, a my osiągamy doskonałe wyniki.

 

Najpopularniejsze narzędzia komunikacji marketingowej

 

  • Media społecznościowe – popularne platformy takie jak: Facebook, Twitter, Instagram, LinkedIn, TikTok czy Pinterest umożliwiają dotarcie do szerokiego grona odbiorców i zwiększenie zasięgu treści. Social media na pewno warto uwzględnić w strategii komunikacji kierowanej do osób z pokolenia Z, które są bardzo podatne na sugestie znanych YouTuberów czy Influencerów.

  • Strona internetowa – nowoczesna, odpowiednio zaprojektowana strona internetowa pozwala odbiorcom szybko dotrzeć do najważniejszych informacji na temat Twojej firmy i podnosi Twoją wiarygodność w oczach klientów. Millenialsi, czyli osoby urodzone w latach 1981-1996, przed dokonaniem zakupu chętnie sprawdzają opinie na temat danego produktu, usługi lub firmy, dlatego jeśli są Twoją grupą docelową, zadbaj, aby informacje były dobrze widoczne na Twojej stronie.

  • Newslettery – newsletter pozwala regularnie informować klientów o nowościach i aktualnych promocjach, a także podtrzymywać kontakt z klientami, przyczyniając się do wzrostu ich lojalności. Pokolenie Y chętnie zapisuje się na newslettery interesujących ich marek, zwłaszcza kiedy dodatkową zachętą jest oferowana zniżka na zakupy.

  • Blogi – publikowanie wpisów na blogu wspiera budowanie wizerunku eksperta. To miejsce na stronie internetowej, gdzie dzielimy się z odbiorcami wiedzą, opinią i doświadczeniem. Znając tematy nurtujące naszych klientów, możemy uczynić blog kopalnią cennej wiedzy!

  • Kampanie reklamowe – reklama online (np. Google Ads, Facebook Ads) lub tradycyjna reklama (np. w telewizji, radiu, prasie) pomaga w dotarciu do nowych klientów i zwiększeniu świadomości marki na szeroką skalę. Osoby z pokolenia X bardzo często klikają w okna reklam, które wyskakują na stronach internetowych, natomiast generacja Y zdecydowanie częściej sprawdza oferty proponowane w mediach społecznościowych.

  • Public relations – skuteczna strategia public relations obejmuje kontakt z mediami, przygotowywanie materiałów dystrybuowanych przez media tradycyjne i elektroniczne, a także budowanie profesjonalnego wizerunku marki. Odpowiednio zaplanowane działania PR sprawiają, że firma cieszy się rosnącą reputacją oraz przychylnością otoczenia wewnętrznego, jak i zewnętrznego.

  • Event marketing – organizowanie konferencji, targów czy prezentacji to świetny sposób, aby bezpośrednio spotkać się z klientami i budować pozytywny wizerunek firmy. Eventy przyciągają do nas nowe grupy odbiorców i sprzyjają nawiązywaniu relacji. Pokolenie Z przepada za eventami, które wpisują się w ich styl życia i pasje. Chętnie angażują się w przedsięwzięcia organizowane przez lubiane marki i nierzadko robią podczas nich zakupy.



Kluczowe cechy skutecznej strategii komunikacji

 

Podsumowując, dominującą cechą strategii komunikacji marketingowej Twojej firmy powinna być spójność pod względem stylu oraz przekazu generowanego we wszystkich kanałach komunikacyjnych. Niezwykle ważne jest precyzyjne targetowanie, czyli prawidłowe określenie grupy odbiorców, na podstawie którego dobierzemy kanały komunikacyjne. Najlepsze strategie wyróżnia oryginalność przekazu. Oznacza to, że język Twojej marki powinien być unikalny i atrakcyjny, odznaczający się na tle konkurencji. Ponadto większą uwagę przyciągnie treść ubrana w lekką formę.

Kolejną cechą dobrze zaplanowanej strategii jest mierzalność. Aby mieć pod kontrolą realizację naszych celów, należy wyznaczyć kluczowe wskaźniki wydajności (KPI), które będziemy regularnie sprawdzać i porównywać przy pomocy odpowiednich narzędzi analitycznych. Strategia komunikacji nie jest zbiorem nienaruszalnych zasad. Wręcz przeciwnie! To dokument, który powinniśmy stale udoskonalać i dostosowywać do zmieniających się trendów w branży, warunków rynkowych, potrzeb klientów oraz celów biznesowych.



Stwórz z nami markę, która ma COŚ do powiedzenia!

 

Zaskakuj lekkim stylem i kreatywnym przekazem! Strategia komunikacji uporządkuje i uspójni działania Twojej marki sprawiając, że przekaz będzie lepiej słyszalny i zauważalny. Jeśli wiesz, co chcesz powiedzieć, ale nie wiesz jak to zrobić, zgłoś się do naszej agencji marketingowej.

Wspólnie wytyczymy szlak, który poprowadzi Twoją firmę na szczyt!

 

Polecane wpisy